Direktavkastning

  • Utdelning i kronor dividerat med företagets nuvarande aktiekurs

 

  • Måttet anger vad företaget presterar i form av resultat och i relation till aktiemarknadens förväntningar.

 

  • Viktigt att komma ihåg att storleken på utdelningens påverkas av bolagsstämmans beslut, som antingen godkänner eller avslår styrelsens förslag på utdelning. Faktorer som beaktas är långsiktiga konsekvenser och framtida behov.

 

  • Ett företag kan ha låg direktavkastning för att marknaden förväntar sig att utvecklingen i framtiden kommer att vara bättre.

 

  • Direktavkastningen är ett gediget nyckeltal men bedöm även aktien utifrån andra parametrar. Att enbart fokusera på direktavkastningen utan att bedöma framtida potential, kassaflöde, samt strategi är inte rätt sätt att gå. Aktiekursen bör enligt teorin tappa i aktiekurs efter satt utdelningsdag, då kapital lämnar bolaget och den framtida utdelningen minskar således.

 

  • Vanlig parameter bland banker, som är kända som storutdelare på marknaden. Därmed kan sviktande förväntningar om framtida utdelningar, allt annat lika, ha en negativ effekt negativ effekt på bankens aktiekurs.

 

  • Tumregel är att företaget skall dela ut till aktieägare om värdet av utdelningen är större än vad som kan genereras i bolaget. Således om utdelningen ger en avkastning på 10 % och företaget kan använda utdelningen till att skapa ett värde som ger 8 % avkastning, föredras att kapitalet delas ut framför återinvestering.